Uw winkelwagen is leeg

Re-integreren kun je leren (in Frankrijk)

RE-INTEGREREN KUN JE LEREN

Vroeger had mijn moeder de regie over mijn verzuim als ik me ziek voelde. Nu heeft mijn werkgever de regie.
En ik? Wanneer heb ik de regie? Ik ben toch degene die verzuimt?

Het ‘eigen regiemodel’ is vooral gericht op het empoweren van de werkgever. Dit kan bij werknemers leiden tot volgzaam gedrag. Meewerken aan de re-integratie vanuit de slachtoffer rol is niet zo effectief. Veel effectiever is om niet alleen de werkgever maar ook de werknemer te empoweren.

Het nut van ‘patiënt empowerment’
 

 ‘Patiënt empowerment’ leidt tot een besparing van 8% tot 21%. Dit blijkt uit onderzoek van Britnell in meer dan 60 landen. Bovendien voelen ‘empowerde patiënten’ zich beter en zijn meer tevreden zijn over hun herstel dan ‘niet empowerde’ patiënten.

Het nieuwe regie model
Naast het eigen regiemodel van de werkgever lijkt het nu de tijd om ook de regie voor de werknemer te versterken. Samen is dat ‘het nieuwe regie model’.

Een unieke nascholingscursus voor alle re-integratiemedewerkers
Wij hebben voor alle professionals op het gebied van re-integratie een uniek re-integratieprogramma gemaakt.  Het is gebaseerd op de Transactionele Analyse (TA); een niet medische taal voor mensen tussen de 8 en 80 jaar.

Tools
U krijgt dagelijks toepasbare tools waarmee u werknemers empowert op vier gebieden: denken, voelen, willen en doen.

Programma
Dag 1: tools voor logisch denken.

  • De coachmatrix: een gespreksmodel met standaardvragen waarmee u de werknemer in staat stelt om logisch te denken, aannames, meningen en standpunten te onderscheiden van feiten.
  • Vragenlijsten:
    ​a. ballonnenmodel, een vragenlijst waarmee u werknemers in tien minuten inzicht geeft in hun kernkwaliteiten en de valkuilen.
    b. stresspreventie, een tool op een pagina, waarmee werknemers de rekbaarheid van hun mentale elastiekjes versterken.

Dag 2: tools voor omgaan met gevoelens

  • Emo-gram: een tool waarmee u werknemers leert adequaat om te gaan met gevoelens van zichzelf en anderen.
  • Debriefing: een schriftelijke tool om werknemers te leren het verleden los te laten en verlies te nemen.

Dag 3: tools voor ‘weten wat je wilt’

  • Zelfzorglijst: een tool waarmee u werknemers bewust maakt van de levensbehoeften van zichzelf en anderen.

Dag 4: tools voor ‘doen wat goed voor je is’

  • Herstelcurve van Pasveer: een tool waarmee u werknemers inzicht geeft in de herstelfasen. Net zoals bij rouwfasen legt u werknemers uit wat er in iedere fase nodig is, wat erin mis kan gaan en wat er aan te doen is.
  • ​Verzuimdagboek: een tool waarmee u werknemers bewust maakt van de oorzaken van schommelingen in hun inzetbaarheid. 
  • Dramadriehoek: een tool waarmee u werknemers leert om van de dramadriehoek in de winnaarsdriehoek te stappen. 
  • Simulaties: met deze tool versterkt u de regie van de werknemer. U laat werknemers oefenen met symbolische voorwerpen, zoals Play Mobil. Zij mogen hierbij fouten maken, net zo lang tot het goed gaat.

Dag 5: Integreren
U oefent met eigen casuïstiek en persoonlijke voorbeelden.

Dag 6: Follow up in Nederland: verankeren van de resultaten
Tijdens de follow-up in Nederland bespreken we de resultaten. Dan blijkt dat empowerment een krachtig middel is om de inzetbaarheid van werknemers te versterken. Het leidt niet alleen tot minder kosten en minder verzuim maar ook tot meer tevredenheid, meer excellentie en een positieve reputatie. Zowel bij jongere als bij oudere werknemers.

Accreditatie
De cursus is geaccrediteerd voor verschillende beroepsgroepen.

In Frankrijk
Deze cursus wordt gegeven door Maarten Kouwenhoven, psycholoog op het prachtige landgoed Saint Raphael, midden in de Dordogne, van 25-29 september 2017, in de tijd van de Indian Summer.

Terug naar overzicht